sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Mitä laulut kertovat minusta

Liljankukka lumivalkoinen, (Toivo Kärki Liljankukka)
kaunis ja helppo lasimaljakossa. (Suvi Teräsniska: kaunis ja helppo)
Ruusun nuppu punainen,
elämäsi suloisin virhe hääkimpussa. (Heli Kajo: Elämäsi suloisin virhe)

Jääkausi on tuloillaan. (Jannika B: Jääkausi)
Kukka lakastuu maljassaan.
Joutsenet jäätyvät jaloistaan, (PMMP: Joutsenet)
jokainen vuorollaan.

Olen revitty mainos, (Jippu: Väärin päin lentävät linnut)
poltettu rööki, (Anna Eriksson: Jos mulla olisi sydän)
väärin päin lentävä lintu, (Jippu: Väärin päin lentävät linnut)
näkymätön nainen. (Tiktak: Näkymätön nainen)

Olen vaeltava aave, (Tuure Kilpeläinen ja kaihon karavaanarit: Vaeltava aave)
toisten omistama haave.
En muistanut olla itseni herra, (Jannika B: Itseni herra)
luovuin itsestäni ja rajoistani. (Jenni Vartiainen: Eden)

Olen perhonen tatuoituna rintaasi, (Jane: Perhonen)
varpunen jouluaamuna, (Suomennos Zacharias Topeliuksen runosta ”Sparven om julmorgonen” (1859). )
Jänis pää pensaassa, (lasten laulusta: Jänis istui maassa)
lintu ja lapsi. (Katri Helena: Lintu ja lapsi)

Olen leija Helsingin yllä, (Kjel Westön romaanista Leijat Helsingin yllä)
lennän suoraan siniseen. (Saija-Reetta Kotirinta: Siniseen)
Olen yksinäinen keiju, (Chisu: Yksinäisen keijun tarina)
lasienkeli. (Indica: Lasienkeli)

Olen vuokralla kehossani, (Sanni: Jos mä oon oikee)
peiliä yhä vihaan. (Sare: Näkymätön tyttö)
Lävitseni tuulee. (Sare: Näkymätön tyttö)
Tanssin vaan vaikka sydämeni palasina on. (Tuure Kilpeläinen ja kaihon karavaanarit: Vaeltava aave)

Yössä yksin vaellan, (Tehosekoitin: Hetken tie)
pohjan tähden alla. (laulusta Täällä Pohjantähden alla)
Hopeinen kuu luo merelle siltaa. (Olavi Virta: Hopeinen kuu)
Seiliin soudan. (Jenni Vartiainen: Seili)

Pitkä on matka ja kivinen tie. (Immi Héllen: Maan korvessa kulkevi)
Kompuroin.
Kellun mustassa joessa. (Anna Eriksson: Kulje ohi)
Edenistä ei tiet johda mihinkään. (Jenni Vartiainen: Eden)

Olen piha ilman sadettajaa. (Zen Café: Piha ilman sadettajaa)
Menen parvekkeelle nukkumaan. (Jenni Vartiainen: Missä muruseni on)
Taivas itkee hiljaa. (Jonne Aaron: Taivas itkee hiljaa)
Nukkumatti heittää unihiekkaa. (Lasten laulusta Nukkumatti)

Pelasta minut. (Jonna Tervomaa: Rakkauden haudalla)
Pieni ja hento ote, (Dave Lindholm: Pieni ja hento ote)
siinä kaikki. (Dave Lindholm: Pieni ja hento ote)
Minä rakastan Sinua, (Samuli Putro: Minä rakastan sinua)

siinä kaikki. (Samuli Putro: Minä rakastan sinua)